Jag älskar pengar

Älska pengar!
Jag måste erkänna att jag älskar min pengar! Precis så; de har blivit som en vän som kommer till mig via kalkylark eller olika webbsidor hos banker och pensionsbolag. Och jag träffar dom gärna!

Det här har kommit lite krypande. När pengarna bara rann rakt igenom familjen, in den 25:e i månaden och borta den 3:e månaden därpå så blev vi aldrig särskilt bekanta på något vis. Men nu, när vi tillbringar mycket mer tid med varandra så verkar vi också bli mer fästa vid varandra.

Det här är alltså inte någon principdiskussion kring spara eller spendera som jag postat flera gånger tidigare här på bloggen, senast i "Kan du köpa dig glad" (klickbar länk) utan mer en reflektion kring känslan att spendera pengar. Jag älskar mina pengar och vill helt enkelt inte se dom gå!

Jag har sett flera personer prata om just det, att det kan gå lättare att spara ju rikare man blir och att en av anledningarna just är att det tar emot att spendera pengar. Belöningen som kommer med det eventuella inköpet väger inte upp den känslomässiga kostnaden som det medför att skiljas från sina pengar.

Har du en kärleksaffär till dina pengar? Hur tycker du bäst om att träffa dom?

Jag blev lite inspirerad till det här inlägget av Financial Samurai - Det är ok att älska pengar (klickbar länk).

Etiketter: , ,

Onkel Toms stuga: Jag älskar pengar

söndag 16 augusti 2015

Jag älskar pengar

Älska pengar!
Jag måste erkänna att jag älskar min pengar! Precis så; de har blivit som en vän som kommer till mig via kalkylark eller olika webbsidor hos banker och pensionsbolag. Och jag träffar dom gärna!

Det här har kommit lite krypande. När pengarna bara rann rakt igenom familjen, in den 25:e i månaden och borta den 3:e månaden därpå så blev vi aldrig särskilt bekanta på något vis. Men nu, när vi tillbringar mycket mer tid med varandra så verkar vi också bli mer fästa vid varandra.

Det här är alltså inte någon principdiskussion kring spara eller spendera som jag postat flera gånger tidigare här på bloggen, senast i "Kan du köpa dig glad" (klickbar länk) utan mer en reflektion kring känslan att spendera pengar. Jag älskar mina pengar och vill helt enkelt inte se dom gå!

Jag har sett flera personer prata om just det, att det kan gå lättare att spara ju rikare man blir och att en av anledningarna just är att det tar emot att spendera pengar. Belöningen som kommer med det eventuella inköpet väger inte upp den känslomässiga kostnaden som det medför att skiljas från sina pengar.

Har du en kärleksaffär till dina pengar? Hur tycker du bäst om att träffa dom?

Jag blev lite inspirerad till det här inlägget av Financial Samurai - Det är ok att älska pengar (klickbar länk).

Etiketter: , ,

7 kommentarer:

Klockan 17 augusti 2015 kl. 14:27 , Blogger Utdelningsseglaren sa...

Skönt med en så rättfram rubrik :)

Tror du är något på spåren. Precis vad jag observerat hos mig själv. Ju mer pengar jag spar desto roligare blir det att spara. Samtidigt blir det med tiden mindre glädjefyllt blir det att spendera. Någon slags omvänd konsumtionshets.

Hälsar Utdelningsseglaren

 
Klockan 17 augusti 2015 kl. 17:29 , Blogger Onkel Tom sa...

Tack, det kändes skönt att få saga det rakt ut.

Jag är som sagt inte först med reflektionen men mitt bidrag kan väl kanske vara att den kom lång efter att jag bestämde mig för att spara mer. 18 månader in så sparar jag inte längre, jag samlar vänner, vänner som bor i kalkylark!

 
Klockan 18 augusti 2015 kl. 07:51 , Blogger Onevikinggirl sa...

Jag är med på detta - det var först när jag sa rakt ut att jag tycker om mina pengar som de stannade längre hos mig.

 
Klockan 18 augusti 2015 kl. 12:22 , Blogger Onkel Tom sa...

Ja, så är det. Men det verkar som de flesta vill byta dom mot prylar snarast möjligt när ägande av pengar slår det mesta.

 
Klockan 20 augusti 2015 kl. 15:32 , Anonymous Daniel sa...

I ett annat liv hade jag blivit bibliotekarie eller bokföringsekonom. Jag märker att jag dras till att klassificera, sortera och ordna. Det funkar i och för sig bra i mitt nuvarande yrke också.

Frågan är då vad pengar är om man inte använder dem. Pengar sägs vara uppskjuten konsumtion men om man aldrig konsumerar då fungerar inte den definitionen. Kvar blir siffror på ett papper. Jag har en bättre lön än många (vilket gör att jag kan fundera på sånt som att bli oberoende av lön så småningom) men jag konstaterar också att det alltid finns saker man inte har inom räckhåll som vore så trevligt att ha. Igår såg jag en dokumentär om hus i London med dubbla källare med pool och gym och gästrum och allt annat som vore bra att ha. Det vore inte alls dumt att ha ett sånt hus men priserna... kanske 5-15 miljoner pund. För ett par hundra kvadratmeter. Äsch, för mycket.

 
Klockan 22 augusti 2015 kl. 06:41 , Blogger Onkel Tom sa...

Hej Daniel,

I vårt fall så var det väl just det att vår goda ekonomi gjorde att så mycket låg inom räckhåll och idén att "vi lever bara en gång" som gjorde att vi hamnade där vi hamnade. Att ha ett bra liv och göra det man innerst inne vill handlar inte om att gå på alla intryck om att konsumera man får. Det är ingen princip utan frågan om tid. Jobbar du och tjänar bra så är det svårt att ha glädje av allt om man inte avsiktligt "vaskar" pengarna.

Det går inte att njuta av huset i London om du ska jobba 12-timmarsdagar och dessutom åka på något spännande på helgen. Huset blir en börda. Det var insikt nummer ett för oss. Förenkla och fokusera.

Men sedan när vi hållit på ett tag så inser vi att fokuseringen inte behöver handla om att handla eller göra något. Det har ett stort värde i sig att skapa en ekonomisk buffert. Den ger trygghet och möjligheter. Den gör dessutom att mycket som man önskar sig helt plötsligt är inom räckhåll. Då blir det mindre magiskt och inte så intressant. Om du kan äga en Porsche så är det bara en grej du inte hinner med eller väljer bort. Om du tror att du aldrig kan äga en Porsche så kan det bli en ikon, om du är med på vad jag menar.

 
Klockan 26 augusti 2015 kl. 12:44 , Anonymous Fri som Fan sa...

Intressant :)

Tyvärr går det mycket pengar nu på allt möjligt så funderar på att börja smrtbudgetta igen för att få översikt. Som tur väl är så har jag börjat amortera hårt på huslånet (det enda lån jag har) för annars hade väl de pengarna försvunnit oxå :) Men nu när börsen börjar ge sig så skulle man vilja ha några hundratusen liggandes som man kunde pumpa in den dagen vi får de priserna man vill ha..

Annars så tycker jag att det enda man skall spendera mycket pengar på är sitt boende, detär där man spenderar den mesta tiden och att ha ett flott hus i ett bra område känns gott i själen. Så köpe det hus du vill ha på den paltsen du vill bo även om det kostar ett par miljoner mer.. amortera som en dåre och gör dig skuldfri är min melodi :)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida